Πριν την αγορά καινούργιου ποδηλάτου, το πρώτο πράγμα που πρέπει να μας απασχολήσει είναι η επιλογή του σωστού μεγέθους έτσι ώστε η βόλτα με αυτό να είναι άνετη, αποδοτική και με περιορισμό των καταπονήσεων του σώματός μας. Προκειμένου να επιλέξουμε το μέγεθος που θα είναι ταιριαστό στο σωματότυπό μας προτείνονται τα παρακάτω βήματα:
Για να μετρήσουμε το ύψος του καβάλου θα πρέπει, αφού αφαιρέσουμε τα παπούτσια, να σταθούμε σε στάση προσοχής με ελαφρώς ανοιχτά τα πόδια (20 cm περίπου) και με τη πλάτη στραμμένη σε ένα τοίχο. Στη συνέχεια να τοποθετήσουμε μια επίπεδη επιφάνεια (π.χ. βιβλίο) όπως φαίνεται στη διπλανή εικόνα, προσέχοντας το πάνω μέρος της επιφάνειας να είναι σε οριζόντια και στην πλέον απομακρυσμένη με το πάτωμα θέση. Η απόσταση που είναι σημειωμένη στην εικόνα με κόκκινο βέλος αποτελεί το ύψος του καβάλου.
Το μέγεθος του σκελετού του ποδηλάτου σχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με το μήκος του κατακόρυφου άξονα πάνω στο οποίο στηρίζεται η σέλα. Το μήκος αυτό μπορεί να μετρηθεί όπως φαίνεται και στο παρακάτω σχήμα:
Για να υπολογίσουμε το μέγεθος ποδηλάτου που μας ταιριάζει πολλαπλασιάζουμε το ύψος του καβάλου με τον συντελεστή 0,65.
Γενικός κανόνας υπολογισμού μεγέθους: Μέγεθος (= ύψος καβάλου x 0,65)
Αναλογα με την κατασκευαστική εταιρεία και το είδος του ποδηλάτου ο συντελεστής διαφέρει.
Kανόνας υπολογισμού μεγέθους για ποδήλατα Orient:
Racing Bikes: Μέγεθος (= ύψος καβάλου x 0,66)
Cross Bikes: Μέγεθος (= ύψος καβάλου x 0,62)
MTB Bikes: Μέγεθος (= ύψος καβάλου x 0,57)
Ο πρακτικός κανόνας υπολογισμού του ύψους του ποδηλάτου είναι τα δύο μας πόδια να ακουμπούν στο έδαφος με τις μύτες των παπουτσιών όταν καθίσουμε στη σέλα του ποδηλάτου. Προκειμένου να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα μπορεί να χρειαστεί η αυξομείωση του ύψους της σέλας. Προτείνεται το μπροστινό τμήμα της σέλας να είναι ελαφρώς κεκλιμένο προς τα κάτω (1° – 2°) έτσι ώστε να αποφεύγεται το μούδιασμα στην περιοχή των γεννητικών οργάνων.
Υψος Ποδηλάτη
|
Μέγεθος Σκελετού
|
|
Εκατοστά
|
Εκατοστά
|
Μέγεθος
|
148 – 158
|
47 – 49
|
XS
|
158 – 168
|
50 – 52
|
S
|
168 – 178
|
53 – 54
|
M
|
178 – 185
|
55 – 57
|
L
|
185 – 193
|
58 – 60
|
XL
|
193 – 198
|
61 – 63
|
XXL
|
Ύψος Ποδηλάτη | Μέγεθος Σκελετού | |
Εκατοστά | Εκατοστά | Μέγεθος |
148 – 158 | 47 – 49 | XS |
158 – 168 | 50 – 52 | S |
168 – 178 | 53 – 54 | M |
178 – 185 | 55+ | L |
Ύψος Ποδηλάτη | Μέγεθος Σκελετού | |
Εκατοστά | Εκατοστά | Μέγεθος |
148 – 152 | 47 – 48 | XXS |
152 – 160 | 49 – 50 | XS |
160 – 168 | 51 – 52 – 53 | S |
168 – 175 | 54 – 55 | M |
175 – 183 | 56 – 57 – 58 | L |
183 – 191 | 58 – 59 – 60 | XL |
191 – 198 | 61 – 62 – 63 | XXL |
Ύψος Ποδηλάτη | Μέγεθος Σκελετού | |
Εκατοστά | Εκατοστά | Μέγεθος |
147 – 155 | 44 – 45 – 46 | XXS |
155 – 160 | 47 – 48 – 49 | XS |
160 – 165 | 50 – 51 – 52 | S |
165 – 172 | 53 – 54 – 55 | M |
172 – 180 | 56 – 57 | L |
Το ιδανικό μήκος του οριζόντιου άξονα είναι επίσης ιδιαίτερα σημαντικό αφού σχετίζεται με την καλύτερη στήριξη της πλάτης και του λαιμού, συνδράμει στη καλύτερη κατανομή βάρους του αναβάτη και διευκολύνει στο χειρισμό του ποδηλάτου. Για το μήκος του οριζόντιου άξονα που συνδέει τη σέλα με το τιμόνι δεν υπάρχει κάποια μαθηματική μέθοδος εξίσου ασφαλής με την μέθοδο που στηρίζεται στη μέτρηση του “inseam” για το κατακόρυφο άξονα. Για τη συγκεκριμένη επιλογή μπορούμε να στηριχτούμε στους κάτωθι εμπειρικούς κανόνες: Ενώ κάνουμε ποδήλατο και έχουμε τα χέρια μας στις χειρολαβές, θα πρέπει η οπτική μας επαφή με τον μπροστινό τροχό να διακόπτεται από το τιμόνι. Επιπρόσθετα όταν τα χέρια μας βρίσκονται στις χειρολαβές θα πρέπει οι αγκώνες μας να είναι λυγισμένοι κατά 60° – 70° και να απέχουν περίπου 5 cm από τα γόνατά μας κατά το μέγιστο ύψος που αυτά φτάνουν ενώ κάνουμε ποδήλατο.
Επίσης εμπειρικό κανόνα για τη γεωμετρία του ποδηλάτου αποτελεί η θέση του γόνατου σε σχέση με το πεντάλ, όταν τα πεντάλ είναι παράλληλα με το έδαφος και δεν ποδηλατούμε. Στη βέλτιστη περίπτωση θα πρέπει το γόνατό μας να είναι σε ευθεία με το εξωτερικό μέρος του δισκοβραχίονα του ποδηλάτου. Συνεπώς σε περίπτωση όπου η σέλα του ποδηλάτου δεν μπορεί να μετακινηθεί σε ικανοποιητικό βαθμό (πίσω ή μπροστά) έτσι ώστε να επιτευχθεί η προαναφερόμενη θέση για το γόνατό μας, θα πρέπει να επιλέξουμε σκελετό με διαφορετική γωνία κλίσης του κατακόρυφου άξονα της σέλας ή να επιλέξουμε ένα διαφορετικό μέγεθος σκελετού.
Τα τιμόνια των ποδηλάτων είναι διαθέσιμα σε διάφορα πλάτη. Οι πιο πολλοί ποδηλάτες επιλέγουν τιμόνια με πλάτος όσο και η απόσταση μεταξύ των δύο ώμων τους. Η απόσταση αυτή υπολογίζεται με βάση την απόσταση που απέχουν οι ενώσεις των ώμων, όπως φαίνεται στο σχετικό σχήμα. Ένα πλατύτερο τιμόνι ανοίγει το στήθος και διευκολύνει την αναπνοή και την άσκηση δύναμης σε αυτό, όμως είναι λιγότερο αεροδυναμικό. Λαμβάνοντας υπόψη τα θετικά και τα αρνητικά θα πρέπει να κάνουμε μία επιλογή που να ταιριάζει στο δικό μας ποδηλατικό ύφος.
Επίσης η επιλογή μεγέθους δισκοβραχίονα εξαρτάται από τη ποδηλατικό μας ύφος. Μακρύτεροι δισκοβραχίονες μας δίνουν τη δυνατότητα να ασκήσουμε μεγαλύτερη δύναμη σε χαμηλό ρυθμό γεγονός που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε περιπτώσεις ανηφορικών εδαφών. Αντιθέτως εάν συνήθως ποδηλατούμε σε υψηλούς ρυθμούς, είναι προτιμότερο να επιλέξουμε κοντύτερα μήκη. Λόγω των προαναφερομένων τα ποδήλατα τύπου mountain συνήθως είναι εξοπλισμένα με δισκοβραχίονες μακρύτερους από τα ποδήλατα δρόμων.
Ακολουθήστε τον παρακάτω σύνδεσμο για να βρείτε με απόλυτη ακρίβεια ποιό μέγεθος ποδηλάτου είναι ιδανικό για εσάς. Το μόνο που χρειάζεται είναι μερικές διαστάσεις μερών του σώματος σας: Bike Size Fit Calculator
Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως ενδέχεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών λόγω φόρτου εργασίας σε μεταφορικές και ταχυμεταφορικές εταιρίες. Παράβλεψη